Thursday, March 31, 2011

Panduan Menulis Esei Sejarah Tingkatan 3 (2.39 pm/ 4.4.2011)

Langkah-langkah: Satu panduan sahaja.
  • Fahami tajuk esei:
    • bagaimana Institusi Pentadbiran Tempatan perkukuhkan integrasi nasional
    • maksudnya: cara-cara yang dibuat oleh institusi akhirnya mengukuhkan perpaduan kaum
    • Senaraikan empat cara (pastikan berbeza) yang dibuat oleh institusi pentadbiran tempatan 
    • Empat cara yang dibuat oleh institusi pentadbiran tempatan akan membawa kepada integrasi nasional.
    • Cara-caranya banyak.
      • contoh cara-cara 1: Memberikan lesen perniagaan pasar malam / pasar tani kepada semua kaum tidak kira orang Melayu, Cina, India, bumiputera yang lain.
      • Contoh cara-cara 2: Mengadakan gotong royong di kawasan perumahan
  • Setelah mendapat empat cara, kaitkan empat cara yang dipilih tadi dengan empat unsur patriotisme yang sesuai.
  • Antara unsur patriotisme yang sesuai dalam esei ini ialah/ pilih empat sahaja:
    • bersatu dan berharmoni
    • bertolak ansur dan bertoleransi
    • bekerjasama dan tolong-menolong
    • hormat menghormati
    • bersefahaman dan bermuafakat
    • muhibbah/ semangat bermasyarakat
    • berlaku adil dan bertimbang rasa
    • bertindak wajar
  • Berdasarkan contoh cara 1 tadi, apakah unsur patriotisme yang dianggap sesuai?
    • katakan unsur patriotisme yang dipilih ialah bertindak wajar
  • Kemudian olah ayat antara cara (lihat contoh di atas) dan unsur patriotisme yang dipilih dengan mengaitkan ke arah integrasi nasional.
    • Contoh: 
      • Perenggan satu: umum/ bebas
      • Perenggan 2: 
        • Antara cara institusi pentadbiran tempatan mengukuhkan integrasi nasional ialah dengan memberikan lesen perniagaan seperti lesen perniagaan pasar malam kepada semua kaum. Tindakan ini membolehkan institusi pentadbiran tempatan telah bertindak wajar dalam melaksanakan bidang kuasa mereka dan mengukuhkan integrasi nasional di negara kita.
  •  Berdasarkan ayat contoh di atas, binalah pula ayat untuk cara 2 yang telah diberi. 
  • Kaitkan dengan satu unsur patriotisme yang sesuai iaitu bersatu dan berharmoni.
  • Kemudian bina ayat untuk dijadikan perenggan 2. Jadikan perenggan 1 sebagai contoh.
  • Sila layari seperti laman web DBKL untuk mendapatkan contoh/ aktiviti / bidang tugas yang  dilaksanakan oleh institusi tersebut. www.dbkl.gov.my 
  • Contoh aktiviti / bidan tugas tersebut boleh dijadikan idea untuk dapatkan cara 3 dan cara 4. Cukup mudah.
  • Kebanyakan institusi pentadbiran tempatan spt DBKL, MPSP, MBI dll mempunyai bidang tugas yang hampir sama. 
  • Ada pertanyaan, tulis pada comment.

  • Wallah hualam. Wassalam.

Tuesday, March 29, 2011

Keputusan SPM 2010

Mata pelajaran           gred purata
B.Melayu                        0.99
B.Ingeris                         1.73
Sejarah                           1.38
Matematik                      1.12
Sains                               0.62
Bahasa Arab Tinggi         3.51
Add Mathematics            3.57
P.Akaun                          3.41
Physics                            4.07
Chemistry                        4.77
Bioloy                              4.14
Pend Al-Quran Assunnah 0.99
Pend Syariah Islamiah       2.21
Eko Asas                          3.04

Calon lulus                        100%
Gred purata sekolah          2.48

Sunday, March 27, 2011

Gotong Royong di Bilik BOSS- 27.03.11

Beberapa aktiviti telah diadakan seperti melukis mural khat jawi (telah diadakan pada cuti pertengahan penggal 1), membasuh fountain, menyusun buku, mengemaskini papan kenyataan dan mengemaskini fail. Kedatangan ahli tidak menggalakkan iaitu hanya 8 orang sahaja. Apa-apapun terima kasih yang hadir. 

Tenaga import: Amir Asyraf
Menyusun fail

Kemaskini maklumat di papan kenyataan
Membasuh fountain

Tajuk Folio Sejarah T2 (2012)

1. Tugasan secara individu dan perlu disiapkan antara bulan Mac hingga Jun 2012.
2. Pemberatan 10 markah Peperiksaan Akhir Tahun
 2. Folio Sejarah Tingkatan 1 dan 2 yang terbaik akan menerima hadiah RM sumbangan Panitia Sejarah.

Pilih salah satu tajuk berikut:
Tajuk 1: Prestasi dan Kejayaan Akademik Dalam PMR dan SPM
  1. Dapatkan maklumat tentang prestasi akademik PMR dan SPM untuk beberapa tahun kebelakang. contoh antara tahun 2007 - 2010. 
  2. Daripada prestasi akademik tersebut, pelajar perlu membuat analisis pencapaian akademik.
  3. Pelajar bebas untuk membuat analisis dengan cara masing-masing.
  4. Masukkan sedikit/ secara umum tokoh pelajar yang cemerlang dalam PMR dan SPM dalam tahun yang dikaji.
  5. Buatkan satu RUMUSAN dialog dengan mana-mana orang sumber yang berkaitan dengan peperiksaan seperti Pelajar Terbaik PMR atau SPM. BUKAN BUAT DIALOG.
Apakah sumber yang boleh diperolehi:
  • Majalah sekolah tahun kebelakangan
  • Sijil-sijil pelajar cemerlang
  • Laporan panitia mata pelajaran
  • Orang sumber/ temuramah
  • Akhbar / majalah
  • Dan lain-lain sumber
Tajuk 2. Prestasi dan Kejayaan Kokurikulum
  1. Dapatkan jenis-jenis persatuan/ kelab/ uniform/ sukan  yang ditubuhkan di sekolah.
  2. Kemudian, huraikan mana-mana 4; contoh Kelab SPBT, Puteri Islam, Sukan Bola Sepak dan Kadet Polis @ mana-mana pilihan pelajar.
  3. Jelaskan kegiatan-kegiatan yang dilakukan 
  4. Namakan/ huraikan setiap pelajar yang aktif dalam persatuan/ kelab/ uniform/ sukan yg dipilih, seperti:
    1. Jawatan yang disandang
    2. Kejayaan di peringkat sekolah/ zon/ negeri/ kebangsaan
  5. Buatkan satu RUMUSAN dialog dengan orang sumber mana-mana persatuan/ kelab/ uniform/ sukan yang dipilih seperti pelajar atau guru yang berkenaan.  INGAT.. BUKAN BUAT DIALOG.
 Apakah sumber yang boleh diperolehi:
  • Majalah sekolah
  • Laporan kelab/ persatuan
  • Sijil
  • Gambar
  • Buku program
  • Akhbar/ majalah
  • Orang sumber/ temuramah
  • dll yang berkaitan
Tajuk 3: Tokoh-tokoh Bekas Pelajar
  1. Dapatkan  4 tokoh pelajar (sesiapa sahaja pelajar sekurang-kurangnya lepasan SPM 2010)
  2. Dapatkan biodata setiap tokoh
  3. Dapatkan juga sifat-sifat istimewa
  4. Nyatakan sumbangan setiap tokoh seperti aktif dalam politik, NGO, ekonomi, kebajikan dll.
  5. Sumbangan semasa di peringkat seperti sekolah/ zon / negeri / kebangsaan / negara / antarabangsa
  6. Buatkan satu RUMUSAN dialog dengan mana-mana tokoh pelajar yang dipilih. INGAT..BUKAN BUAT DIALOG.
Apakah sumber yang boleh diperolehi:
  • Majalah Al-Isra tahun-tahun kebelakangan
  • Sijil-sijil tokoh
  • Orang sumber/ temuramah
  • Gambar tokoh
  • Dokumen rasmi / lain-lain berkaitan
Tajuk 4: Peristiwa-peristiwa Bersejarah Di Sekolah
  1. Dapatkan 4 peristiwa yang dianggap bersejarah yang berlaku di sekolah.
  2. Contoh peristiwa bersejarah:
    1. Sejarah perasmian sekolah
    2. Hari Terbuka Sekolah
    3. Hari Anugerah Cemerlang
    4. Hari Sukan
    5. Majlis Graduasi
    6. dan lain-lain
  3.  Nyatakan kesan atau kepentingan setiap peristiwa tersebut terhadap diri / sekolah / masyarakat. 
  4. Buatkan satu RUMUSAN dialog dengan mana-mana orang sumber yang terlibat dalam peristiwa tersebut. INGAT..BUKAN BUAT DIALOG.
Apakah sumber yang boleh diperolehi:
  • Majalah Al-Isra
  • Buku program
  • Orang sumber yang terlibat (seperti penerima hadiah/ guru) temuramah
  • Laporan Tahunan
  • Gambar
  • Lain-lain sumber yang berkaitan
 Jika ada masalah, boleh berjumpa dengan guru matapelajaran sejarah anda. 

Thursday, March 24, 2011

Pengerusi Kelab SPBT mencipta sejarah

Kejayaan Muhammad Tawfiq yang menjadi calon tunggal mendapat 11A dalam SPM baru-baru ini menjadi penyelamat kepada SMKAKL. Apa yang membanggakan, Muhammad Tawfiq juga adalah bekas Pengerusi Kelab SPBT yang banyak berjasa kepada kelab. Banyak faktor yang telah membuat saudara Tawfiq berjaya dalam SPM. Tawfiq begitu bijak menguruskan masa kerana beliau bukan sahaja pengerusi SPBT tetapi merupakan pengerusi koperasi SMKAKL.

Beliau begitu aktif dalam aktiviti yang dianjurkan oleh SMKAKL seperti menjadi naqib yang mementingkan kebajikan ahli usrahnya. Beliau banyak membantu pelajar junior dalam mata pelajaran yang tidak difahami. Beliau juga mempunyai sifat yang ramah terhadap semua orang terutamanya guru-gurunya. Sepanjang beliau menjadi pengerusi SPBT selama 2 tahun, terdapat beberapa anugerah yang diterima seperti  Johan Papan Kenyataan Terbaik (2009) & Kelab Paling Aktif (2010). Sebagai Naib Pengerusi SPBT 2011, saya mengucapkan tahniah kerana mencapai keputusan yang amat membanggakan dalam SPM.

INGAT SMKAKL INGAT BOSS.    

Pencerna Minda
IMAN FIRDAUS melalui kebenaran blogger.

Segala kejayaan memerlukan susah payah dalam kehidupan



Kejayaan boleh dicapai melalui doa, usaha, dan tawakal yang berterusan
Sokongan rakan-rakan, ibu bapa dan guru-guru asas kejayaan

Akhirnya kejayaan digapai tanpa lupa siapakah kita....TAHNIAH.

Wednesday, March 23, 2011

Format Menulis Kajian Sejarah Tempatan 2013

kiranablogspot
Format Kajian Sejarah Tempatan boleh diguna pakai untuk menyiapkan projek sejarah 2013. Semua pelajar Tingkatan 3 boleh menjadikan format berikut sebagai panduan menyiapkan projek sejarah. Format ini adalah untuk ELEMEN 2 @ hasil kajian. Pastikan SUMBER/ ELEMEN 1 telah mencukupi.





Setiap elemen 2 WAJIB mengandungi 9 perkara iaitu:
1. Tajuk Kajian:
  • tajuk kajian hendaklah ditulis besar dalam 1 muka surat A4
  •  contoh: 
    • KEGIATAN EKONOMI TRADISIONAL (BIDAN KAMPUNG)
    • PENJUAL NASI KERABU MAK JAH
2. Senarai Kandungan
  •  mengandungi 3 ruang iaitu bilangan/ Perkara / Halaman
  • senarai disusun secara urutan iaitu bermula dengan:
  • Contoh:
           Bil      Perkara                         Halaman
    1. Tajuk Kajian                         i
    2. Senarai Kandungan               ii
    3. Penghargaan                         1
    4. Objektif Kajian                     2
    5. Kaedah Kajian                      3
    6. Hasil Kajian                       4 - 20
      1. Maklumat asas pengusaha
      2. Latar belakang
      3. Sumbangan @ pengaruh kepada keluarga / masyarakat
      4. Prospek
    7. Rumusan                                21
    8. Lampiran                            22 - 24
    9. Rujukan                                  25
3. Penghargaan
  • Helaian ini ditulis dalam 2 atau 3 perenggan
  • Mengandungi kata-kata terima kasih kepada 3 pihak yang membantu pelajar. 
  • Setiap pihak itu, nyatakan alasan mengapa perlu berterima kasih
  • Kebiasaan, pihak yang perlu diberi penghargaan seperti berikut (ambil 3 sahaja)
    • ibu-bapa (nyatakan nama penuh ibu dan bapa dan beri alasan/ sumbangan)
    • pengetua/ guru sejarah (nama penuh dan beri alasan/ sumbangan)
    • rakan-rakan (nama penuh rakan-rakan dan alasan/ sumbangan)
    • Orang yang ditemuramah (nama penuh dan alasan/ sumbangan)
    • pihak institusi (nama penuh dan beri alasan/ sumbangan)
4. Objektif Kajian 
  • Ditulis dengan huraian terperinci / ada perenggan. Kaitkan dengan HASIL KAJIAN.
  • Huraian objektif pertama IAITU TENTANG TAJUK KAJIAN
  • Huraian objektif kedua tentang iktibar
  • Huraian objektif ketiga tentang pengalaman - apa yang calon dapat dari kajian
5. Kaedah Kajian
  • Tulis 3 kaedah berdasarkan sumber/elemen yang diperolehi; kebiasaannya:
  • Melayari Internet: sumber yang dicetak daripada laman sesawang
    • Cara menulis: nyatakan laman web http; dan tajuk laman sesawang. Nyatakan juga sedikit maklumat yang diperolehi dari laman sesawang tersebut.
    •  
    • Temu ramah:
        • Cara menulis: nyatakan nama orang sumber, umur, alamat dan tujuan temuramah
        • Pastikan juga dapatkan salinan kad pengenalan ataupun dapatkan nama penuh, nombor kp, umur dan alamat- tujuan untuk menulis sumber rujukan.
        • Tuliskan dialog

    • Penyelidikan Perpustakaan: semua sumber bertulis seperti akhbar, majalah, jurnal buku, dll.
      • pastikan salinan akhbar ada tarikh, halaman, nama akhbar.
      • Begitu juga maklumat asas majalah dan akhbar mesti lengkap.
      • Cara menulis: nyatakan akhbar/tarikh/ tajuk, 
      • nama majalah/penerbit/tarikh/tajuk
      • Melawat Tempat Kajian: seperti melawat Gerai nasi lemak/ Kedai menjahit pakaian/ Kedai membuat labu sayong/ Kedai membuat grill / pesawah dan lain-lain
        • Cara menulis: nyatakan alamat penuh tempat kajian/ tarikh melawat dan tujuan atau apa yang diperolehi. Pastikan ada gambar pelajar sedang buat kajian di tempat kajian dan masukkan gambar itu sebagai elemen 1.
      6. Hasil Kajian
      • penting dan perlu menepati kehendak soalan
      • rujuk contoh senarai kandungan.
      • hasil kajian mesti betul 
      • Jika tak betul, calon tak boleh dapat markah penuh.
      7. Rumusan
      •  pilih tiga unsur patriotisme yang sesuai dalam senarai unsur patriotisme yang diberikan oleh guru sekolah anda.
      • Berdasarkan tiga unsur patriotisme yang dipilih tadi, huraikan kepentingan satu nilai kepada diri anda, kepentingan nilai kedua kepada bangsa, dan kepentingan nilai ketiga kepada negara.
      • Contoh: Setelah menjalankan kajian, saya berasa bangga menjadi rakyat Malaysia kerana ......(kaitkan dengan tugasan anda)
      • Jadi, contoh di atas adalah untuk rumusan diri dengan menggunakan salah satu nilai yang telah dipilih.
      • Binalah dua lagi rumusan untuk baki dua nilai terhadap kepentingan untuk masyarakat dan negara.
      8. Lampiran- Kebiasaan pelajar memilih:
      • Contoh 1: Peta jalan ke kedai pengusaha/ pasar malam/ dll
        • ambil daripada laman sesawang atau mana-mana sumber
        • potong peta 
        • tampal pada kertas lain
        • tulis sedikit maklumat ( kapsyen) pada bahagian bawah peta yang telah dilekatkan.
        • contoh; Peta menunjukan arah untuk sampai ke _________________
      • Contoh 2; Gambar tempat kajian
        • potong gambar dari mana-mana sumber / gambar yg dicuci dikedai - kategori sama
        • tampal pada kertas lain
        • tulis sedikit maklumat (rujuk contoh 1)
      •  Contoh 3: Ilustrasi atau lukis gambar berkaitan dengan produk.
      • Contoh 4: Cara membuat produk - dalam bentuk rajah/ urutan
      • INGAT: SETIAP LAMPIRAN MESTI DITULIS KAPSYEN
      9. Rujukan
      • Pelajar sering melakukan kesilapan untuk menulis rujukan
      • Pelajar perlu ada sumber tersebut jika ingin menulis rujukan
      • kadang-kadang pelajar menulis rujukan tetapi tiada sumber tersebut pada elemen 1.
      • Kebiasaannya empat sumber rujukan yang berbeza yang mudah diperolehi ialah:
        • Akhbar
          • Cara: Nama akhbar, tarikh akhbar, halaman berapa
          • Berita Harian, 25 Mac 2011, halaman 15.
        • Internet
          • Cara: tajuk, alamat laman sesawang
          • Piagam Pelanggan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, http://www.dbkl.gov.my
        •  Melawat Tempat Kajian
          • Nama institusi, diikuti alamat penuh/ poskod
          • Majlis Bandaraya Ipoh, .....alamat....
        • Majalah
          • Cara: nama majalah, bulan/ tahun diterbitkan/ halaman / penerbit
          • Contoh: Dewan Masyarakat, Januari 2010, halaman 16, Dewan Bahasa dan Pustaka.
        • Orang sumber
          • Nama penuh, umur, alamat penuh termasuk poskod.

      • Wallahualam. Mudah-mudahan dapat markah penuh IAITU 4 MARKAH.
      • 'KATAKAN SYOKNYA SEJARAH'

      Pencapaian Sejarah Pelajar SMKAKL SPM 2010

      Kelas 5 Othman                  
      A+ = 15 calon
      A   = 16 calon
      Jumlah lulus: 31 (100%)
      Gred Purata kelas: 0.52

      Kelas 5 Ali
      A+ = 4 calon
      A   = 14 calon
      A-  = 9 calon
      B+ = 3 calon
      Jumlah lulus: 30 (100%) 
      Gred Purata kelas: 1.37

      Kelas 5 Umar
      A+  = 3 calon
      A    = 8 calon
      A-  = 5 calon
      B+  = 2 calon
      B    = 3 calon
      Jumlah lulus: 21 (100%)
      Gred Purata Kelas: 1.71

      Kelas 5 Abu Bakar
      A+  = 2 calon
      A    = 12 calon
      A-   = 5 calon
      B+  = 4 calon
      B    = 1 calon
      C+ = 1 calon
      Jumlah lulus: 25 (100%)
      Gred Purata Kelas: 1.72

      Kelas 5 Hamzah
      A+  = 1 calon
      A    = 10 calon
      A-  = 13 calon
      B+  = 4 calon
      B    = 1 calon
      Jumlah lulus: 29 (100%)
      Gred Purata Kelas: 1.79

      Keseluruhan 'A' = 117 (86.03%)
                          'B' = 18   (13.24%)
                          'C' = 1     (0.73%)
      Gred Purata Keseluruhan 2010: 1.38 (meningkat)
      Gred Purata Keseluruhan 2009: 1.43

      Hasil penat lelah telah dituai
      Dalam duka dan gembira
      Perjuangan tingkatkan ilmu perlu diteruskan
      Agar kejayaan terus dikecapi dengan senyuman
      Tanpa melupakan jasa mu guru
      untuk terus mendidik pewaris negara. TAHNIAH SEMUA!

      Tuesday, March 15, 2011

      UJIAN BULANAN 1 TINGKATAN 4

      1. Sila baca antara bab 1 hingga 3 (setakat kerajaan agraria dan maritim sahaja)
      2. Terdapat 10 soalan objektif (wajib)
      3. Ada 2 soalan struktur (wajib)
      4. Ada 2 soalan esei (pilih satu soalan)
      5. FOKUS:
          Bab 1; Makna tamadun/ ciri-ciri tamadun/ Tamadun Indus/ Tamadun Mesopotamia
          Bab 2: Aspek pendidikan sahaja
          bab 3: Kerajaan Agraria dan Kerajaan Maritim

      Saturday, March 12, 2011

      Folio Sejarah Tingkatan 1 (dikemaskini- 15.3.2011- 8.25 pagi)

      1. Wajib dibuat antara bulan Mac hingga bulan Ogos.
      2. Markah 10% akan dimasukkan pada akhir tahun.
      3. Anda dikehendaki mengumpul bahan/sumber sepanjang cuti.
      4. Sila bawa sumber untuk disemak apabila sekolah dibuka.
      4. Penulisan folio akan dilakukan selepas ujian bulanan.

      PILIH SALAH SATU TAJUK
      Pilihan Tajuk 1: Empat peristiwa penting /bersejarah dalam keluarga
      Contoh:
      -hari perkahwinan/ ulang tahun
      - berpindah ke tempat lain
      - Melancong/ lawatan
      - banjir
      - kematian
      - majlis konvokesyen  ibu bapa/ saudara
      - dan lain-lain.

      Apakah sumber yang boleh dicari?
      • Dapatkan gambar peristiwa yang berkaitan seperti gambar perkahwinan ibu bapa dan lain-lain gambar
      • sijil kelahiran, kad pengenalan, (photostat0
      • akhbar (jika peristiwa keluarga ada dimuatkan dalam akhbar)
      • majalah (jika ada),
      • Rakaman video
      • dan lain-lain yang berkaitan 
      - Selain itu, pelajar juga perlu buat satu dialog dengan ahli keluarga tentang salah satu peristiwa (wajib
          buat satu dialog dalam cuti)
      - Contoh, Jika pelajar buat ulangtahun perkahwinan ibu bapa, pelajar boleh tanya ibu bapa tentang
        sejarah perkahwinan mereka. Dan hasilkan dalam bentuk dialog.

      Pilihan Tajuk 2: Tokoh-tokoh dalam keluarga
      - Cari maklumat untuk 4 tokoh dalam keluarga
      - seperti ibu, bapa, kakak, abang, saudara mara
      - Pelajar dapatkan maklumat seperti kejayaan setiap tokoh:
         -seperti pendidikan tokoh
        - pekerjaan tokoh
       - apakah jasa dan kebajikan yang dibuat oleh tokoh
        - adakah tokoh mendapat apa-apa anugerah/ pingat/ gelaran dari kerajaan
        - dapatkan juga sifat-sifat istimewa setiap tokoh

      - Apakah sumber yang boleh dicari, seperti:
      • Dapatkan sumber seperti sijil kelahiran, (photostat)
      • Pelbagai sijil anugerah (photostat)
      • Kad pengenalan (photostat)
      • gambar-gambar,
      • keratan akhbar yang berkaitan dengan tokoh(jika ada),
      • majalah yang berkaitan dengan tokoh(jika ada)
      • pelbagai sijil setiap tokoh (photostat)
      • rakaman 
      • lain-lain yang berkaitan.
      - Selain itu, pelajar perlu buat satu dialog dengan mana-mana tokoh yang dipilih
      - Pelajar boleh tanya tokoh tersebut tentang kejayaan, pendidikan, pekerjaan tokoh.
      - Sekiranya, salah seorang tokoh adalah ibu atau bapa, pelajar boleh buat dialog dengan ibu atau bapa.
      - Dialog wajib dibuat waktu cuti.

      Pilihan Tajuk 3: Perkembangan diri dan keluarga
      - Dapatkan tempat dan tarikh lahir diri dan ahli-ahli keluarga
      - tempat asal ahli keluarga seperti ibu bapa
      - tempat tinggal sekarang
      - tempat-tempat lain yang pernah ahli keluarga menetap; contoh jika anak tentera banyak tempat menetap.
      - dapatkan maklumat pendidikan setiap ahli keluarga
      - pekerjaan ahli keluarga
      - Nyatakan secara umum peristiwa penting ahli keluarga. (tidak perlu lengkap seperti tajuk pilihan 1)
      - Buatkan satu dialog dengan ibu atau bapa tentang perkembangan diri ahli keluarga seperti bertanya asal usul, kampung ibu bapa, kemajuan pendidikan, kerjaya dan peristiwa penting dalam keluarga.
      - Wajib buat dalam cuti.

      Apakah sumber yang boleh dicari, seperti:
      • Sijil kelahiran ahli keluarga- photostat
      • kad pengenalan ahli keluarga- photostat
      • kad pekerjaan ahli keluarga- photostat
      • sijil-sijil sekolah- photostat
      • sijil penghargaan - photostat
      • gambar
      • majalah/akhbar tentang keluarga
      • lain-lain sumber
      Ingatan: Jika sumber diphotostat, tidak perlu photostat terlalu banyak, memadai 2 atau 3 setiap sumber.

      Cikgu Hazli- 0122385746