Friday, August 26, 2011

Intipati Ucapan Yang Berbahagia Tn Hj Wahid Setia


Ucapan Tn Hj Wahid Setia, Timbalan Pengarah, Pengurusan Instituti Pendidikan Agama, BPI di sekolah ana baru-baru ini sempat ana catatkan pada sehelai kertas. Catatan itu ana rasa perlulah dikongsikan bersama kepada semua guru dan pelajar. Sekiranya ada kesilapan, itu adalah datangnya dari ana. Antara rumusan ucapan:
1. Menitikberatkan setiap guru kepada pengajaran yang berkesan.
2. Berusaha untuk memperkasakan sekolah SMKA/SABK
3. Meningkatkan sekolah SMKA agar mencapai sekolah berprestasi tinggi
4. Melakukan setiap operasi dengan cara mengikut peraturan yang ditetapkan
5. Memfokuskan terhadap pencapaian SPM dengan membuat tindakan susulan selepas percubaan
6. Menggunakan kaedah pengajaran berdasarkan langkah-langkah pengajaran seperti yang dipelajari di maktab.
7. Guru hendaklah mempunyai kesediaan untuk mengajar.
8. Beri pujian/ rai kejayaan dalam pelbagai aspek
9. Pengajaran juga perlulah dinilai oleh rakan sekerja
10. Membuat kajian tindakan
11. Jadikan pengikut yang baik dan beri teguran
12. Mengadakan program ziarah ke rumah-rumah
13. Memperbanyakkan muhasabah
14. Tingkatkan perbendaharaan Bahasa Arab pelajar seperti beri nota atau kamus
15. Galakkan study group
16. Berkongsi misi/ shared vision

Wallah huallam.  

Thursday, August 18, 2011

Tajuk 4: PERISTIWA PENTING DI SEKOLAH

Saya telah memilih empat peristiwa penting yang berlaku di sekolah iaitu...............................

1. (Namakan peristiwa 1)
- ceritakan secara terperinci
- peristiwa sebelum, semasa, selepas
- Nyatakan iktibar atau kesan terhadap diri pelajar

2. (Namakan peristiwa 2)
- ceritakan secara terperinci
- peristiwa sebelum, semasa, selepas
- Nyatakan iktibar atau kesan terhadap diri pelajar

3. (Namakan peristiwa 3)
- ceritakan secara terperinci
- peristiwa sebelum, semasa, selepas
- Nyatakan iktibar atau kesan terhadap diri pelajar

4. (Namakan peristiwa 4)
- ceritakan secara terperinci
- peristiwa sebelum, semasa, selepas
- Nyatakan iktibar atau kesan terhadap diri pelajar

Tajuk 3: 4 TOKOH PELAJAR

Dalam kajian ini, saya telah memilih 4 tokoh pelajar sekolah berdasarkan majalah Al-Isra antara tahun 2007 hingga 2010. Empat tokoh yang dimaksudkan ialah ............................................

1. (Nama tokoh 1)
BIODATA (tulis dalam bentuk esei)
Tokoh ini dilahirkan ........................ dan sebagainya...

SIFAT ISTIMEWA
Beliau mempunyai sifat istimewa iaitu.................................

SUMBANGAN TOKOH
Antara sumbangan tokoh ialah.......................

 (kemudian tulis maklumat tokoh 2,3 dan 4 seperti di atas)

Tajuk 2: PRESTASI DAN KEJAYAAN KO-KURIKULUM

Dalam kajian ini, saya telah memilih empat persatuan iaitu ________________________

1. KADET POLIS (contoh)
KEGIATAN YANG DILAKUKAN
Kadet Polis adalah badan beruniform yang aktif di SMKAKL. Pada tahun 2011, terdapat ______ kegiatan yang telah dilaksanakan. Aktiviti utama ialah Kawad kaki. Kawad kaki sering dilakukan pada............... Tujuan adalah untuk ....................

Selain itu, aktiviti lain ialah................(ceritakan beberapa aktiviti lagi) 

PELAJAR AKTIF
Menurut guru penasihat, antara pelajar aktif ialah ................................... Ini kerana ......................Selain itu turut .................................(jawatan/ pencapaian)

(Tulis 3 lagi kelab/persatuan yang dipilih seperti contoh di atas)

Cara Menulis Hasil Kajian KST Tingkatan 2: TAJUK 1

PRESTASI DAN KEJAYAAN DALAM PMR DAN SPM

1. PENILAIAN MENENGAH RENDAH 2008-2010
Dalam kajian ini, saya akan menganalis secara perbandingan PMR antara tahun 2008 hingga 2010.
Pada tahun 2008, secara keseluruhan gred purata sekolah ialah ___________ dengan ______ % pelajar lulus semua mata pelajaran. Pada tahun 2009,............................ Pada tahun 2010 pula..........................
Perbandingan gred purata menunjukkan terdapat _____________ sebanyak __________ %.

Dari segi mata pelajaran pula, untuk mata pelajaran Bahasa Melayu, pencapaian adalah ..........................(gunakan perenggan atas sebagai contoh untuk analisis setiap mata pelajaran. Tulis 4 atau 5 mata pelajaran sahaja.)

Seramai ............... pelajar telah mendapat 9A pada tahun 2008. Antara pelajar cemerlang yang mendapat 9A pada tahun 2008 ialah...........................
Pelajar cemerlang 2009 pula ialah ......................................
Pada tahun 2010 pula................ 
Berdasarkan jumlah pelajar cemerlang, terdapat ................... pelajar yang mendapat 9A.

(jika ada pelajar cemerlang peringkat negeri, boleh nyatakan. Boleh juga masukkan rajah/ graf)

2. SIJIL PELAJARAN MALAYSIA 2008-2010
- tulis seperti PMR


Langkah Menulis KST Tingkatan 2: Untuk SMK Agama KL

TARIKH HANTAR MINGGU PERTAMA SELEPAS CUTI PERTENGAHAN TAHUN 2012. MARKAH DIPOTONG JIKA LEWAT HANTAR. 
Sila susun mengikut urutan seperti berikut:

1. Kulit depan / cover. Pastikan ada:
- Nama sekolah
- Tajuk kajian yang dipilih
- Nama penuh/ kelas
- Nama penuh guru
- Tarikh hantar
- Ruangan markah:

2. ELEMEN SUMBER- 3 markah (3 sumber + dialog)
- semua bahan yang telah dibuat salinan/fotokopi
seperti majalah/ sijil/ analisa peperiksaaan PMR/SPM, Laporan akhbar/ laporan kelab, persatuan, badan beruniform/ gambar-gambar. Sekurang-kurangnya 3 sumber
- Satu RUMUSAN DIALOG mengikut tajuk. WAJIB DIBUAT.

3. ELEMEN KAJIAN- IKUT SUSUNAN
-Bermula dengan tajuk kajian - tulis dalam satu mukasurat
- Diikuti senarai kandungan- mesti ada 9 item
- kemudian penghargaan
- kemudian Objektif
- kemudian Kaedah
- Kemudian Hasil Kajian- 4 markah
- Rumusan
- Lampiran
- Rujukan

(Bacaan tambahan lihat post pada bulan Mac dan popular post cara menulis kst sejarah)

Friday, August 5, 2011

Lawatan ke Perak

Pada 29 Julai hingga 31 Julai yang lepas ana dan 34 pelajar smkakl serta dua orang guru lain telah berjaya membuat lawatan sambil belajar sekitar negeri Perak. Walaupun berjaya, tetapi dalam hati ana tetap ana katakan terdapat cabaran dan dugaan yang perlu ditempuhi sama ada sebelum, semasa dan selepas lawatan. Namun ana rasa bersyukur kerana pelajar ana gembira sepanjang lawatan tersebut walaupun penat bangat. 

Lokasi yang dilawati ialah Muzium Arkeologi Lenggong, KT Kraf Labu Sayong, Lembah Kuala Kangsar, Masjid Ubudiah, Memorial Sultan Azalan Shah, Taman Herba Negeri Perak dan Kellie Castle. Selain itu terdapat dua perkampungan yang dilawati iaitu Kampung Assam, Taiping dan Kampung Guar, Manong. Di kampung Assam adalah tempat kami menginap selama dua hari dan disitu juga kami sempat bergotong-royong membersihkan kawasan rumah. Aktiviti gotong-royong adalah salah satu aktiviti yang terkandung dalam tentatif program tersebut. Laporan terperinci lawatan akan disediakan sedikit masa lagi kerana ana sudah menetapkan setiap kumpulan tugasan masing-masing. Ana paparkan sedikit gambar peribadi yang sempat diambil sepanjang lawatan.   





 

Ujian bulanan tingkatan 4

Format soalan seperti berikut:
1. Terdapat 20 soalan objektif merangkumi bab 1 hingga bab 8
2.  Terdapat dua soalan struktur:
Struktur 1: Sumbangan Khulafa ar-rasyidin atau Bani Umaiyah atau Bani Abbasiyah (salah satu. Fikirkan)
3. Untuk Struktur 2, dan dua soalan esei, sila baca faktor penyebaran Islam di Asia Tenggara dan kesan/pengaruh Islam di Asia Tenggara dan Malaysia. Beberapa aspek faktor dan pengaruh akan ditanya. Fikirkan...
4. Terdapat soalan KBKK setiap soalan struktur dan esei. Kena jawab sebab anda BIJAK.
5. Teori kedatangan Islam hanya keluar dalam objektif sahaja.

ITU AJA. Syoknya sejarah...