Saturday, March 23, 2013

KERJA KURSUS SEJARAH PMR 2013- SATU PANDUAN

Panduan ini hanyalah untuk calon PMR SMK Agama Kuala Lumpur sahaja. Lain-lain calon jika sesuai bolehlah dijadikan panduan untuk buat kajian masa cuti.

1. Tajuk kajian umum : Kegiatan ekonomi tradisional

Langkah/Panduan:
i. Kenalpasti aktiviti ekonomi tradisional di tempat anda.

ii. Banyak: Mungkin ada peniaga jual sate tepi jalan, buat kuih tradisional, buat belacan, jual air cendol, buat tempe, tukang urut, tukang gunting rambut tradisional, pekebun, pesawah, ternak ikan, buat sagu, nelayan, tukang besi, tukang emas, buat wau, buat labu sayong, buat batik, buat bakul, peniaga pasar malam atau pelombong emas tradisional.
Sebenarnya banyak lagi.

iii. Pastikan kegiatan ekonomi tidak dilakukan secara besar-besaran atau bersifat komersial atau tidak mengeluarkan hasil pengeluaran yang berskala besar

iv. Pilih satu kegiatan ekonomi tradisional sahaja. Boleh pilih mana-mana kegiatan ekonomi tradisional seperti langkah nombor ii.

v. Bila dah pilih, buatlah kajian dengan menggunakan kaedah temuramah. Buat temurammah dengan pengusaha bukan pekerja atau orang yang bekerja di situ.

vii. Bila nak buat temuramah, bina dahulu soalan- soalan yang berkaitan dengan hasil kajian supaya anda dapat maklumat tentang kajian.

viii. Bila dah bina soalan, bolehlah buat temuramah pengusaha ekonomi tradisional yang dipilih. Kemudian tulislah hasilkan dialog temuramah tersebut.

viii. Jika buat temuramah di tempat pengusaha itu bekerja, ambillah gambar anda dan berlatarbelakangkan kawasan kajian.

viiii. Bila ambil gambar, anda dah ada dua kaedah iaitu Kaedah Temuramah dan Melawat Tempat Kajian.

x. Simpan gambar dan semua sumber yang diperolehi kemudian bawa ke sekolah bila buka sekolah nanti.

Bagaimana nak buat temuramah// dialog?
1. Beri salam/ sapaan/ khabar
2. Minta pengusaha ceritakan sejarah kegiatan ekonomi tradisional yg dikaji
3. Bagaimana pengusaha itu boleh terlibat
4. Apakah tujuan kegiatan ekonomi dilakukan
5. Ada tak apa-apa proses kegiatan ekonomi tersebut. Contoh pengusaha membua sate, mesti ada proses buat sate, jadi boleh tanya. Ekonomi tradisional lain pun tetap ada proses.
6. Tanya juga peralatan yang digunakan
5) dan lain-lain soalan yang boleh dibina berdasarkan urutan hasil kajian (Lihat soalan kerja kursus yang diberi oleh guru)
6. Penutup/ terimakasih.
7. Tulis ikut format dialog/ atau buat dalam bentuk transkrip/ rumusan. Dicadangkan buat dialog.

Dapatkan maklumat asas:
Jangan lupa maklumat pengusaha:
1. Nama penuh
2. Umur
3. Alamat
4. No k/pengenalan

Katakan Syoknya Sejarah
 

71 comments:

  1. assalamualaikum....nak tanye...skop kajian kan ade bnyk,cth..,makanan,perubatan,pertanian, pertukangan,kraf tangan,perniagaan kecil-kecilan & perlombongan......setiap satu skop kajian ni,wajib buat semue ker atau kena pilih antara satu jer??? thanks...

    ReplyDelete
  2. pilih 1 saja. Kalau buat makanan, kaji 1 pengusaha saja seperti pengusaha sate yang dijual di tepi jalan. Bina soalan berdasarkan urutan kajian. Mudah dapat maklumat.

    ReplyDelete
  3. saya poorani dari smk tunku abdul rahman NT. Saya mendapati maklumat ini sangat berguna. Tetapi saya ada satu kemusykilan. apakah itu sejarah kegiatan ekonomi tradisional??/.......jikalau saya kaji tentang peniaga cendol, adakah saya hendak kaji tentang sejarah cendol ke??? ataupun saya hendak kaji tentang asal usul perniagaan( macam mana mereka mula perniagaan) seorang peniaga cendol....??...........pls tolong saya!!!

    ReplyDelete
  4. Kena kaji tentang pengusaha cendol bukan sejarah cendol. Pengusaha cendol mesti ada sejarah penglibatan. Macam mana pengusaha tu boleh terlibat. Betul tak? Jadi kaji tentang sejarah pengusaha cendol.

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum,saya nak tnye apa yg boleh kite buat slian temuramah?sbb ade ssetngh org x boleh pergi temuramah sbb tmpat tu jauh dripada tmpat tnggal dia org.

    ReplyDelete
  6. salam. Tajuk ini memerlukan dapatan kajian daripada pengusaha. Salah satu cara melalui temuramah. Jika pengusaha itu ada blog sendiri, boleh dapatkan maklumat drpd blog pengusaha tersebut.

    Ada atau tidak di tempat tinggal Aliyah orang menjual apam balik, pisang goreng, jual keropok lekor dan lain-lain? Jika ada tanyalah peniaga itu untuk dapatkan maklumat kajian. Tak perlu nak pergi rumahnya.

    95% kajian lebih kepada temuramah. Wassalam.

    ReplyDelete
  7. salam, adakah kegiatan nasi campur kegiatan ekonomi tradisional, boleh di terima ke klau saya ambik tajuk sebegitu???. harap cikgu reply secepat mungkin trimas..

    ReplyDelete
  8. salamat sejahtera cikgu, I'm from SMK Cochrane, boleh saya tanya cikgu sesuatu ? saya hanya mendapat gambar saya dengan pengusaha sate . Gambar itu cukup ? atau perlu saya ambil gambar lesen perniagaan ?

    ReplyDelete
  9. hallo .. yang dialog tuh wajib tulis ke?? and kat mne ??

    ReplyDelete
  10. hi... cikgu saya daripada Bandar Country Homes.... boleh tak kaulau saya buat kajian di luar rawang macam kuala lumpur dan di luar selangor..............

    ReplyDelete
  11. kalu nk letak orang sumber kene letak pengusaha ke siapa?

    ReplyDelete
  12. Syara. Boleh. Kategori Perniagaan. Pengusaha Makanan. Kecil-kecilan.

    ReplyDelete
  13. Justinx, Gambar dengan pengusaha adalah satu sumber. Salinan lesen juga adalah satu sumber yang berbeza. Jika Justinx ada gambar dgn pengusaha dan juga salinan lesen, Justinx dan ada dua sumber yang berbeza dan dah dapat 2 markah.

    ReplyDelete
  14. All about me, dialog wajib tulis sbg sumber temuramah. Dialog itu hendaklah dilampirkan dalam elemen 1 iaitu sumber.

    ReplyDelete
  15. Neetasya, Boleh. Asalkan tidak menyusahkan pelajar.

    ReplyDelete
  16. Adam, orang sumber adalah pengusaha.

    ReplyDelete
  17. khairul: nak tanya makcik saya ade bukak gerai kat food court blh ke jdkan die sebagai org sumber saya.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh. pengusaha makanan. perniagaan.

      Delete
  18. terima kasih banyak banyak cikgu ~

    ReplyDelete
  19. Cikgu,buat kerja kursus ni guna komputer boleh tak, kalau kat terengganu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh. Komputer atau tangan. Dua-dua boleh.

      Delete
  20. nak tanye...klu mau buat ttg penternakan ikan mcm mana?duk cari kepentingan menternak ikan tak jumpa-jumpa asyik keluaq yg lain jer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah buat temuramah ke tentang pengusaha penternakan ikan? kena tanya pada pengusaha ikan tu apa kepentingan ikan yan diusahakan.

      Delete
  21. cikgu kan kalau gune komputer kene langkau 2 baris..nk tekan button mane kalau nk langkau 2 baris ...kt perkataan 'normal' ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. cari paragraph, kemudian cari line spacing.

      Delete
  22. Kalau takde salinan lesen perniagaan boleh ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh. tapi tidak ada kaedah analisis dokumenlah.

      Delete
  23. assalamualaikum,boleh tak bg contoh2 soalan yg perlu saya tanya utk TEMURAMAH ??...perlu ke saya tangkap gambar bende yang dihasilkan ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam.
      1. Bagaimana boleh terlibat dalam...
      2. apa tujuan ekonomi itu dijalankan
      3. Apa sumbangan terhadap diri atau masyarakat
      4. Apa kejayaan yg diperolehi
      5. Apakah cabaran
      6. Apa cadangan masa depan

      Semua maklumat kajian boleh dibina soalan temuramah

      Delete
    2. Cukuplah ambil gambar melawat tempat kajian dengan pengusaha. Gambar calon kena ada dlm tempat kajian. Kalau ambil gambar benda yg dihasilkan boleh dijadikan lampiran.

      Delete
  24. assalamualaikum wbt , terima kasih banyak2 atas panduan ini , tapi , saya buat fasal perniagaan keropok , dia tukang jual , maka , kena cari orang yang buat itu juga ? atau tanya aje pada penjual tu ...

    ReplyDelete
  25. salam. Tanya penjual keropok tu le. Tajuk penjual keropok. Dalam aspek perniagaan.

    ReplyDelete
  26. Hello .. macam mana cara nak buad kerja kursus nie ya , siapa yang tahu ajar saya bha .. boleh tak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lihat format menulis kajian sejarah. Ikut format tu.

      Delete
  27. cigku saya nak tanya saya hendak buat kajian tentang nelayan ini bermaksud saya kena ambil gambar dgn nelayan dan bot atau tangkapan beliau?

    ReplyDelete
  28. Salam CIkgu Hazli..saya nak tanya tentang bahagian lampiran..perlukan 3 benda yang berbeza kan...contohnya 1. gambar 2. peta dan yang ke-3 apa lagi yang boleh dimasukkan untuk lengkapkan lampiran tuh..nak masuk lesen tapi lesen tak de..kalau pelajar buat tentang goreng pisang boleh di terima jugakkan sebagai kegiatan ekonomi tradisional kan??minta penjelasan..Terima Kasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. urutan proses
      ilustrasi- lukis. Gambar dan lukis lampiran yg berbeza

      pengusaha pisang goreng boleh.

      Delete
  29. cikgu, Bolehkah saya temubual penjual pau yang bermotosikal?

    ReplyDelete
  30. Cikgu.Nombor kad pngnlan tuh wjib ke nk kna ambik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dia tak cakap dapatkan nama penuh/ alamat dan umur.

      Delete
  31. cikgu, boleh tanya. boleh ke saya buat kegiatan ekonomi tuh penjahit baju kurung? itu kegiatan tradisional jugak kan?

    okay. soalan kedua. kalau penjahit baju. ada ke prosesnya? maksudnya? cara menjahit baju? macam tuh ye cikgu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. pengusaha baju kurung . boleh.

      betul. cara buat baju= proses.

      Delete
  32. cikgu, saya buat kajian kegiatan ekonomi tradisional tentang kopi tenom. perusahaan kopi tenom kegiatan tradisional kah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh. jika orang itu menanam kopi, kategori pertanian.

      Delete
  33. Terima kasih cikgu, maklumat ini banyak membantu saya... Saya buat kajian tentang penternak ikan... Info cikgu membuatkan saya semakin yakin dan memudahkan kerja kursus saya terima kasih banyak cikgu...

    ReplyDelete
  34. Kalau saya letak jurnal bahasa inggeris sebagai lampiran boleh ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. maklumat jurnal yg ada kaitan dengan tajuk adalah sesuai dgn sumber. jika jurnal hendak dijadikan lampiran, cikgu nak tanya apa yg ada dalam jurnal itu? kalau hanya maklumat tak sesuai.

      Delete
  35. Terima kasih atas panduan ini... Sangat berguna utk saya... Hehehe... ^^

    ReplyDelete
  36. slam cikgu....sya nak tnya hasil kajian kena buat karangan atau hurai satu-satu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat sub topik seperti dalam soalan. pastikan ada isi minima yg telah ditetapkan

      Delete
  37. salam cikgu... saya nak tanya, kalau buat kuih tradisional punya, kan ada banyak jenis kuih trad... nak pilih satu jenis kuih je atau lebih dari satu ? thx ckg ^^... tolong balas ke akaun email saya blh ? takot terlepas pandang... nurmiza.ismahani@yahoo.com

    ReplyDelete
  38. salam,cikgu mcam mne nk buat prospek..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam cabaran dan harapan pengusaha. tulis karangan.

      Delete
  39. konfius cara nak buat objektif kajian...boleh bagi contoh tak cikgu tentang objektif kajian??tolonggg...

    ReplyDelete
  40. saya tak tahu macam mana hendak buat HASIL KAJIAN sejarah..? boleh beri sedikit contoh tentang cara membuat hasi kajian ?? tajuk kerja kursus saya ialah PEKERJAAN SEORANG NELAYAN TRADISIONAL...

    ReplyDelete
    Replies
    1. buat temuramah dulu tentang nelayan. lihat soalan bahagian kajian. tanya soalan tentang hasil kajian. kemudian tulis balik sebagai hasil kajian.

      Delete
  41. Cikgu, perlukah kita ambil salinan ic orang yang tlh ditemu ramah tu? Terima Kasih :D

    ReplyDelete
  42. Terima kasih cikgu atas maklumat ni :) Oh ya, klu saya temuramah pengusaha kedai runcit dalam bidang apa ye?

    ReplyDelete
  43. nak tanya boleh ade x hasil kajian yang tentang nasi lemak???contoh die..

    ReplyDelete
  44. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  45. cikgu,klau pasal prospek kan ada banyak soalan seperti:
    -cabaran/kekangan yg dihadapi
    -penglibatan pihak luar/galakan kerajaan atau swasta
    -reaksi/penerimaan masyarakat
    -saranan atau harapan
    kena pilih semua ke?

    ReplyDelete