Sunday, February 19, 2012

KERJA KURSUS TINGKATAN 1? PERLU BUAT KE?

Kebiasaannya, murid Tingkatan 1 perlu buat Kerja kursus salasilah keluarga. Mulai tahun 2012, murid tingkatan 1 tidak lagi diwajibkan membuat kerja kursus tentang salahsilah keluarga. Sekiranya murid telah buat, tak apalah. Teruskan sampai siap. Bagi yang belum buat, guru anta akan mencadangkan tugasan lain yang berkaitan dengan kandungan mata pelajaran tingkatan 1.

Ini bermakna, tugasan yang dibuat lebih ringkas dan mudah dengan tujuan untuk memahamkan pelajar tentang penggunaan sumber dan kaedah kajian sejarah sahaja. Misalnya, dalam kandungan sejarah tingkatan 1, terdapat banyak peristiwa penting yang dinyatakan seperti Hari Kemerdekaan, Hari Guru, Hari jadi Hari Gawai dan sebagainya. Jadi, guru anta akan cadangkan satu aktiviti kepada anta agar memilih satu peristiwa, agar anta dapat mencari sumber untuk mendapatkan maklumat peristiwa yang telah dipilih.

Aktiviti yang dicadangkan itu, akan membolehkan anta mencari maklumat dan menggunakan kaedah serta sumber yang tepat. Jadi, dalam pentaksiran tingkatan 1, anta telah melepasi salah satu kemahiran dalam band 3.

Jadi, panduan yang anta baca untuk membuat kerja kursus tingkatan 1 dalam blog ini hendaklah diabaikan. Panduan tersebut boleh diguna pakai untuk tingkatan 2 dan 3.

psss..ana nak cuba instrumen yang ana dah bina.

No comments:

Post a Comment