Monday, May 16, 2011

Hari Guru

Hari ini dah berlalu satu hari, hari guru. Di sekolah, hari guru tidak disambut pada hari tersebut. Lagipun hari tu periksa pertengahan tahun. Suasana menyambut di sekolah menengah dan rendah amat berbeza. Hari 16 Mei adalah hari paling meriah. Di sekolah menengah tempat bekerja berbeza sekali suasana. Hari Guru akan disambut selepas 2 minggu. Itupun pelajar yang uruskan semua. Dewan semuanya disiapkan dengan cukup menarik. Kalau ada guru nak masuk dalam dewan, pelajar tak benarkan. Takut semua rahsia terbongkar. Acara sukanpun kena paksa masuk. Kalau nak buat sukan kena buat yang mudah. Yelah, di sekolah banyak ustaz dan ustazah. Tak boleh lebih-lebih. Suasana dalam dewan sebenarnya lebih menghibakan. Air mata seorang guru mudah mengalir apabila pelajar tiba-tiba membuat persembahan yang telah mereka atur. Semuanya membawa tema kepada pengorbanan guru. Ana memang seorang yang mudah mengalirkan air mata kalau perjuangan seorang guru dipersembahkan. Tapi tak semua yang sebegitu.

            Bagi ana, guru ada tiga tahap. Tahap pertama guru yang dilahirkan guru. Minat mendalam. Mohon banyak kali nak jadi guru. Apa saja yang diamanahkan seorang guru akan buat dengan penuh ikhlas. Masa lebih kepada perkhidmatan guru. Cepat. tangkas walaupun dah berusia. Dari mula mendidik hinggalah ke pencen tiada rasa jemu untuk berbakti kepada anak bangsa. Guru Tahap kedua adalah guru yang dijadikan guru. Ditanamkan minat melalui kursus perguruan. Asal mungkin tak minat. Boleh jadi guru yang baik dan sanggup belajar, mendidik anak bangsa. Tahap ketiga ialah guru yang bukan guru. Semuanya tidak kena. Menjadikan profesion guru sebagai batu loncatan untuk mendapat kerja. Mungkin buat aktiviti luar lebih masa berbanding masa guru. Atau sanggup cuti sakit, ponteng dan kualitI  kerja yang teruk. Sukar ditegur, latihan dan buku tidak ditanda. Banyak masalah yang berlaku walaupun dah tukar sekolah beberapa kali.

             Bagi Ana, seseorang yang menjadi guru sehingga satu ketika akan melahirkan rasa enak, lazat dan sedap bila bekerja. Kalau tak makan lapar. Kalau tak buat kerja guru rasa tak cukup sifat. Macam orang yang belum sembahyang akan rasa ada sesuatu yang tak kena sehinggalah dia sembahyang. Begitulah tahap sesetengah guru, terasa kelazatan yang amat sangat menjadi guru. Apa orang nak kata, katalah, kerana ana tahu apakah kelazatannya menjadi seorang guru. Kerana ana adalah guru dengan panggilan keramat CIKGU.

No comments:

Post a Comment