Thursday, October 27, 2011

Maka bersukanlah kita

Sejak dari sekolah rendah hinggalah ke Universiti, ana tidak ada pengalaman sukan diadakan pada bulan November. Cuma yang ana ingat, sikit hari lagi ada sukan SEA yang bakal berlangsung di Indonesia. Tapi international games. Sepanjang ana ingat, sukan di sekolah dulu-dulu semuanya awal tahun, antara Januari hingga Februari maka sibuklah setiap sekolah di Malaysia ini, termasuklah ketika ana di sekolah rendah dan menengah. Sepanjang sukan tersebut, ana ada juga masuk pertandingan. Ana pernah masuk 4X100 ketika darjah 6. Tapi team ana kalah dapat nombor dua. Ana buat silap sebab baton ana jatuh. Ustazah yang jadi guru rumah sukan marah ana sebab ana buat silap dan pada peringkat awal team ana dah leading jauh team lain. Ana masih ingat, ada kawan ana nak gantikan tempat ana. Dia kata kalau menang, hadiah tu ana ambillah. Tapi ana nak masuk juga.

Tapi ana tetap gembira kerana dapat nombor dua dan ana dapat hadiah tuala. Masa di tingkatan lima, ana pernah masuk 400 meter peringkat akhir, tapi ana kalah dapat nombor 5 daripada 6 peserta. Masa tu ana juga jadi setiausaha rumah sukan. Ana masuk merentas desa dan dapat hadiah nombor sepuluh. Kira hebat jugalah ana ni.  

Bila ana dah jadi cikgu, tradisi sukan awal tahun diteruskan. Tapi tahun ini sejarah tu tak kekal sebab sekolah ana buat sukan bulan november. Semua akur. Segala perancangan dibuat walaupun ada perubahan yang dibuat tiba-tiba atas sebab tertentu. Ana kagum dengan cikgu sekolah ana. Sibuk dengan final exam, marking papers, buat pula sukan akhir tahun, mesyuarat yang pelbagai agenda, persediaan tahun 2012 dan macam-macam lagi. Walaupun di sekolah ana menghadapi masalah main power, tapi tugas tetap diteruskan. Bak kata pepatah Melayu, HUJAN EMAS DI TEMPAT ORANG, HUJAN BATU DITEMPAT SENDIRI. LEBIH BAIKLAH DI TEMPAT SENDIRI kerana itu akan memberi iktibar dan semangat kepada diri sendiri yang perlu berbangga dengan sekolah sendiri. Mudah-mudahan berjaya terlaksana.

p/s: Kadang-kadang ana terpaksa banding dengan sekolah lain untuk dapatkan kunci kejayaan. 

No comments:

Post a Comment