1. Tugasan secara individu dan perlu disiapkan antara bulan Mac hingga Jun 2012.
2. Pemberatan 10 markah Peperiksaan Akhir Tahun
2. Folio Sejarah Tingkatan 1 dan 2 yang terbaik akan menerima hadiah RM sumbangan Panitia Sejarah.
Pilih salah satu tajuk berikut:
Tajuk 1: Prestasi dan Kejayaan Akademik Dalam PMR dan SPM
2. Pemberatan 10 markah Peperiksaan Akhir Tahun
2. Folio Sejarah Tingkatan 1 dan 2 yang terbaik akan menerima hadiah RM sumbangan Panitia Sejarah.
Pilih salah satu tajuk berikut:
Tajuk 1: Prestasi dan Kejayaan Akademik Dalam PMR dan SPM
- Dapatkan maklumat tentang prestasi akademik PMR dan SPM untuk beberapa tahun kebelakang. contoh antara tahun 2007 - 2010.
- Daripada prestasi akademik tersebut, pelajar perlu membuat analisis pencapaian akademik.
- Pelajar bebas untuk membuat analisis dengan cara masing-masing.
- Masukkan sedikit/ secara umum tokoh pelajar yang cemerlang dalam PMR dan SPM dalam tahun yang dikaji.
- Buatkan satu RUMUSAN dialog dengan mana-mana orang sumber yang berkaitan dengan peperiksaan seperti Pelajar Terbaik PMR atau SPM. BUKAN BUAT DIALOG.
- Majalah sekolah tahun kebelakangan
- Sijil-sijil pelajar cemerlang
- Laporan panitia mata pelajaran
- Orang sumber/ temuramah
- Akhbar / majalah
- Dan lain-lain sumber
- Dapatkan jenis-jenis persatuan/ kelab/ uniform/ sukan yang ditubuhkan di sekolah.
- Kemudian, huraikan mana-mana 4; contoh Kelab SPBT, Puteri Islam, Sukan Bola Sepak dan Kadet Polis @ mana-mana pilihan pelajar.
- Jelaskan kegiatan-kegiatan yang dilakukan
- Namakan/ huraikan setiap pelajar yang aktif dalam persatuan/ kelab/ uniform/ sukan yg dipilih, seperti:
- Jawatan yang disandang
- Kejayaan di peringkat sekolah/ zon/ negeri/ kebangsaan
- Buatkan satu RUMUSAN dialog dengan orang sumber mana-mana persatuan/ kelab/ uniform/ sukan yang dipilih seperti pelajar atau guru yang berkenaan. INGAT.. BUKAN BUAT DIALOG.
- Majalah sekolah
- Laporan kelab/ persatuan
- Sijil
- Gambar
- Buku program
- Akhbar/ majalah
- Orang sumber/ temuramah
- dll yang berkaitan
- Dapatkan 4 tokoh pelajar (sesiapa sahaja pelajar sekurang-kurangnya lepasan SPM 2010)
- Dapatkan biodata setiap tokoh
- Dapatkan juga sifat-sifat istimewa
- Nyatakan sumbangan setiap tokoh seperti aktif dalam politik, NGO, ekonomi, kebajikan dll.
- Sumbangan semasa di peringkat seperti sekolah/ zon / negeri / kebangsaan / negara / antarabangsa
- Buatkan satu RUMUSAN dialog dengan mana-mana tokoh pelajar yang dipilih. INGAT..BUKAN BUAT DIALOG.
- Majalah Al-Isra tahun-tahun kebelakangan
- Sijil-sijil tokoh
- Orang sumber/ temuramah
- Gambar tokoh
- Dokumen rasmi / lain-lain berkaitan
- Dapatkan 4 peristiwa yang dianggap bersejarah yang berlaku di sekolah.
- Contoh peristiwa bersejarah:
- Sejarah perasmian sekolah
- Hari Terbuka Sekolah
- Hari Anugerah Cemerlang
- Hari Sukan
- Majlis Graduasi
- dan lain-lain
- Nyatakan kesan atau kepentingan setiap peristiwa tersebut terhadap diri / sekolah / masyarakat.
- Buatkan satu RUMUSAN dialog dengan mana-mana orang sumber yang terlibat dalam peristiwa tersebut. INGAT..BUKAN BUAT DIALOG.
- Majalah Al-Isra
- Buku program
- Orang sumber yang terlibat (seperti penerima hadiah/ guru) temuramah
- Laporan Tahunan
- Gambar
- Lain-lain sumber yang berkaitan
Jika ada masalah, boleh berjumpa dengan guru matapelajaran sejarah anda.
yang tokoh pelajar tu kene plajar smakl je ke atau skolah laen pun bley??
ReplyDeletetokoh pelajar smkakl atau bekas pelajar smkakl. sekolah lain tak boleh.
ReplyDeleteklau gambar2 semasa peristiwa dia LAMPIRAN atau RUJUKAN ?
ReplyDeleteantara peristiwa selain peristiwa kat atas tu apa dia, cikgu? kalau peristiwa maulid Nabi yg diadakan kat sekolah, boleh tak?
ReplyDeleteMaulidur Rasul tentu boleh
ReplyDeletekalau gambar semasa boleh dijadikan sumber dan kalau banyak boleh dibuatkan lampiran. Bila dah dijadikan sumber tentu boleh dijadikan rujukan.
ReplyDeleteterima kasih cikgu .
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeletecikgu buku program tu aper
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeletecikgu , dialog tu utk HASIL KAJIAN atau SUMBER ? untuk tajuk 4 .
ReplyDeletecikgu, kalau cerita psal sejarah kumpulan basyid utk tajuk 4 bleh x
ReplyDeletecikgu kalau prestasi akademik, buat analisis dalm gred purata mata pelajaran boleh tak ?
ReplyDeleteBoleh. Cikgu faham. Tapi buatlah huraian sikit tentang pencapaian.
ReplyDeleteazmara, kumpulan nasyid smkakl boleh.
ReplyDeleteely, dialog adalah sumber kajian. Daripada dialog itu nanti jadikan sebagai hasil kajian yang dialog itu perlu dihuraikan.
ReplyDeletepricesasara, buku program biasanya kalau ada masjlis seperti hari anugerah cemerlang tentu ada buku program. dalam buku proram ada ahli jawatankuasa, tentatif proram dll.
ReplyDeletemaksudnya , tempatkan dialog di bahagian SUMBER KAJIAN . dialog ni just sbgai sumber utk HASIL KAJIAN la ? terima kasih cikgu .
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteCikgu, pencapiain nak hurai ikut tahun ke keseluruhan?
ReplyDeleteGPS nak letak dekat dapatan kajian kan...Tokoh pelajar nak seorng je kan.....
ely, betul dan tepat.
ReplyDeletenabihah, digalakaan tulis dalam ayat. Contoh, Pada tahun 2010, keputusan PMR menunjukkan pencapaian lulus 100 peratus dengan gred purata keseluruhan ... Dari segi mata pelajaran, gred purata bagi sejarah ialah 1.16..
ReplyDeleteTokoh pelajar seorang OK.
cikgu, mengenai dialog tu, kita buat dialog dgn sumber dan letak pd bahagian HASIL KAJIAN dan pd bahagian sumber dia kita tulislah yg kita ada gunakan dialog sbgai salah satu sumber kita. macam tu ke, cikgu?
ReplyDeletepensyarah: Dialog adalah sumber kajian (ing 1 dan 2). Kemudian daripada dialog, masukkan maklumat yang diperolehi dari dialog tu dalam hasil kajian pada bahagian yang tertentu. Kemudian dialog juga boleh dimasukkan dalam Kaedah iaitu kaedah Temuramah: dapatkan nama penuh, umur dan alamat. Kemudian daripada maklumat orang yang ditemuramah boleh dimasukkan bahagian rujukan.
ReplyDeleteCikgu, ape lampiran yg boleh dimuatkan dalam prestasi dan kkjayaan akademik tu ye ?
ReplyDeletenabihah: apa2 gambar pelajar cemerlang,senarai pelajar cemerlang, graf.
ReplyDeleteoh, begitu. terima kasih, cikgu.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteadakah kesemua tajuk folio ini untuk pelajar tingkatan 2 tahun 2012 ?
ReplyDeleteya.
Deletesalam cikgu...kalau aturcara majlis, dimasukkan ke dalam sumber atau lampiran?
ReplyDeletelampiran
Deleteassalamualaikum cikgu.saya buat peristiwa penting.kalau kaedah kajian saya buat kaedah melawat tempat kajian boleh ke??
ReplyDelete-harap cikgu segera jawab-
boleh.
Deletesalam cikgu...bagaimana nak buat kesan peristiwa.. adakah keempat-empat dibuat dalam satu kertas ataupun satu kesan satu muka surat?
ReplyDelete~harap balas..TQ~
setiap peristiwa mesti ada kesan spt yg tercatat pada arahan soalan.
Delete