Wednesday, June 8, 2011

Akupun anak peneroka- Sistem piramid?

Sebenarnya ana baru balik dari kampung ana di Felda Lasah. Cuti sekolah. Pada 8 Jun 2011, lepas solat Isyak di masjid, ana beli sardin besar cap ayam, harganya RM6.00. Harganya adalah harga yang paling mahal pernah ana beli sardin cap ayam termasuklah di Bukit Beruntung. Kasihan orang kampung ana. Itu baru sardin. Yang lain ana tak tahu. Tetapi menurut kawan ana, harga di Felda memang mahal, sebab kos penghantaran jauh. Maklumlah kampung ana ni, 18 km dari pekan sungai siput. Pedalaman sikit.

Selepas beli sardin, ana kena sekat di kedai tersebut. Anak pekedai yang perempuan suruh tunggu sekejap. Dia kata nak promosi mee rebus. Memang ana nampak ada banyak mee rebus atas meja. Ana percaya. Tapi ana serba salah. Ana macam nak balik cepat nak suruh isteri ana masak sardin. Ana kemudian nampak kawan ana. Ana pun akhirnya tunggu dan berbual dengan kawan ana.

Bila dikedai tu dah ramai orang datang, seorang lelaki mengambil tempat dan menunjukkan beberapa slaid. Rupanya barulah ana faham mengapa ana kena tahan tak boleh balik. Sebab orang lelaki tu nak promosi program perniagaan yang boleh menguntungkan. Orang tu kata, kalau kita bayar bil di pejabat pos, kita tak dapat apa-apa komisen. Yang dapat komisen adalah pejabat pos. Tapi melalui sistem yang dibuat oleh syarikat orang lelaki itu, bila bayar bil kelak, orang yang bayar bil akan dapat komisen seperti pejabat pos. Tapi mesti mendaftarkan dengan syarikat orang lelaki itu. Kena bayar bawah RM100. Dan lagi, mesti ada downline seramai 10 orang. Sistem sebegini dah biasa wujud dan ada yang lingkup dan ditamatkan. Tapi untuk syarikat tu ana tak tahu bagaimana kesudahannya. Ana memang tak minat benda-benda macam tu. Dapat makan mee rebuspun jadilah. Sekarang ni, orang Felda pun telah didedahkan dengan cara untuk tambah pendapatan. Itu satu cara. Kalau nak masuk, masuklah. Tapi ana tak minat. Bila sebut downline, tentu ada unsur sistem piramid. Walaupun pelaburannya sikit, Orang kampungku, hati-hati...sebab jiwa orang kampung kalau terkena RM100, macam seribu..banyaktu... 

No comments:

Post a Comment