Wednesday, June 1, 2011

Pengorbanan ibu- Kisah benar

Ana ingin berkongsi pengalaman tentang pengorbanan seorang ibu. Ana sengajakan postkan di sini. Sepatutnya ana tulis diruangan pages (Akupun anak peneroka). Pada mulanya ibu ni pernah berkahwin dan cerai mati (balu). Kemudian berkahwin kali kedua dan menetap di tanah rancangan bersama suaminya yang baru. Ibu ini telah mempunyai seorang anak. Suami yg baru mempunyai ramai anak. Ada yang dah besar dan bekerja dan ada juga yang masih kecil dan perlu dijaga oleh ibu ini (ibu tiri). Kehidupan di tanah rancangan macam biasalah, kalau tak kerja tak makan lah jawabnya. Jadi kehidupan suami isterinya sama macam peneroka yang lain sehinggalah melahirkan beberapa orang anak. Anak tiri yang dijaga tadi telahpun besar dan berkahwin serta telah berpindah menetap di kawasan lain. Tidak lama kemudian, suaminya mendapat kemalangan dan meninggal dunia. Maka kini tinggallah ibu ini dengan dua kali menjanda. Tinggal di rumah pusaka suami dan anak-anaknya.

Kehidupan perlu diteruskan. Ibu ini terpaksa mencari rezeki untuk anak-anaknya. Menoreh getah dan menjual pucuk-pucuk hutan. Anak tirinya yang dah besar dan ada pendapatan lain sekali sekala ziarah. Hampir beberapa tahun menjanda, ibu ini akhirnya dilamar sekali lagi oleh seorang lelaki yang juga telah kematian isteri. Mereka berkahwin. Perkahwinan ketiga bagi ibu ini dan kedua bagi suaminya yang baru. Pada peringkat awal, suami tinggal di rumah isteri dan akhirnya mendapat seorang cahaya mata. Entah macam mana, suami ingin tinggal di rumahnya sendiri yang tak jauh dari situ. Bila dah suami tinggal di rumahnya, isteri kena ikut. Bila dah ikut, rumah peninggalan suami yang telah meninggal kena tengok dan bersihkan. Rupa-rupanya, apabila isteri ikut tinggal di rumah suami baru, anak-anak suaminya macam tidak menerima kehadiran ibu tiri. Kelamaannya, ibu ini terpaksa kembali ke rumah tinggalan suaminya dan suaminya yang baru akan berulang-alik untuk jemput pergi menoreh getah dan hantar balik. Kadang-kadang semalam dua, si suami akan tidur di situ.

Ditakdirkan Allah, suaminya yang baru itu pula telah meninggal dunia. Sekali lagi ibu ini menjadi balu untuk kali ketiga. Si ibu terus menetap dirumah peninggalan suami kedua tadi tanpa ada masalah. Entah macam mana satu masalah baru timbul apabila anak suami kedua yang pernah dijaga waktu kecil ingin pulang ke kampung halaman dan menetap di rumah itu. Anak tirinya itu juga telah bercerai hidup. Anak tirinya itu inginkan rumah itu. Si ibu dalam kebingungan. Sekiranya rumah itu diserahkan, si ibu terpaksa mencari rumah lain. Jika tidak diserahkan, anak tiri akan memaksa supaya si ibu pindah. Untuk tinggal bersama, tidak ada dalam kamus perbincangan.

Si ibu dalam dilema...Walaupun dia adalah seorang ibu tiri, dan pernah menjaga, si ibu perlu buat keputusan...Akhirnya si ibu meninggalkan rumah itu dan kembali sehelai sepinggang ke kampung halamannya yang asal. Buat masa ini ana tak tahu kisah selanjutnya.

Sebagai seorang insan mengapakah seorang ibu tiri sanggup diperlakukan sedemikian oleh anak-anak tirinya?

No comments:

Post a Comment