Friday, June 10, 2011

Pegawai Pencen Kena Rai?

Sejarah ana di sekolah sekarang ni, baru tiga orang pegawai kerajaan yang dah pencen. Selepas lebih 25 tahun berkhidmat, kena pencenlah. Ada pencen 55 tahun, ada 56 tahun dan kini 58 tahun. Dah tua tu. Bila hari akhir, selalunya akan diadakan majlis perpisahan atau hari akhir mengetip punch card. Di dada akhbar, ana biasa lihat guru yang pencen akan dirai dan diakhiri guru pencen akan ditarik kereta oleh pelajar dengan tali atau diarak dengan menaiki kereta mewah. Misalnya, 2007, pengetua ana pencen dan ana jadi pengacara majlis perpisahannya. Kemudian diarak dengan kereta BMW.

Tapi sayang, tidak semua guru atau pegawai yang pencen akan sempat dirai. Kadang-kadang berlaku kekangan masa. Bagi ana,  persaraan adalah hari yang paling bersejarah selepas berkhidmat sekian lama. Selalunya perbincangan diadakan untuk meraikan majlis persaraan kakitangan dan lagipun ada dalam peruntukan kewangan. Dulu masa bekas pengetua sekolah ana pencen, ada yang tak dijangka berlaku. Ada persembahan kumpulan RAIHAN. First time ana tengok kumpulan RAIHAN secara live. Yelah, ana ni anak orang kampung tak cukup ongkos. Tak semua yang pencen tu dapat dirai. Kadang-kadang ada rasa nak buat tapi tak jadi. Diharapkan situasi ini tak berlaku di setiap organisasi. Betulke?

Kalau ana pencen dan tak dirai, pasti ana sedih. Apatah lagi kalau dah berkhidmat di sekolah akhir dengan jangka masa yang lama. Bagi pegawai yang pencen tidak dirai, ana amat simpati. Mudah-mudahan segala jasa yang ditabur dapat ganjaran ilahi. Itu yang penting. Tapi kadang-kadang yang peliknya pegawai yang berpindah tempat baru pula akan dirai sekurang-kurangnya jamuan makan. Tapi masa ana pindah di dua buah sekolah tak ada pulak di rai. Tak de rejekilah. Dalam hal ini, ana masih dalam keadaan pelik...betulke tu? 

No comments:

Post a Comment