Monday, July 25, 2011

Maklumat Tambahan KST Tingkatan 1: Cara menulis 4 peristiwa penting

Cara menulis:
1. Tentukan 4 peristiwa
2. Tulis dengan lengkap peristiwa yang dipilih.
3. Tulis dalam esei
3. Dilarang tulis dalam bentuk point/ rajah/ short form.

Contoh:
Peristiwa Perkahwinan Ibu Bapa
Ayah dan ibu saya telah bernikah pada (tarikh) di (tempat). Seramai 3 buah kereta telah pergi ke majlis pernikahan tersebut. Pada keesokan harinya, majlis persandingan telah diadakan di rumah pengantin perempuan (rumah mak saya ) di Parit Semarang. Ayah saya telah diarak dengan paluan kompang. Kemudian ayah saya perlu membayar "tol" sebelum bersanding. Terdapat dua 'tol' yang perlu dibayar oleh pengapit ayah saya.....................(ceritakan lagi peristiwa perkahwinan itu. Satu helai hingga sehelai setengah).

Tulis pula peristiwa dua, tiga dan empat secara detail.

No comments:

Post a Comment