Friday, July 8, 2011

Suka kena kejar?

Ana timbulkan persoalan ini bukan apa. Kadang-kadang budaya kita suka kena kejar. Dengan hantu, dengan along, dengan anjing, dengan kawan-kawan dan yang hebatnya dengan cikgu. Apa kaitan dengan cikgu kejar? Satu perkara normal di sebuah sekolah cikgu kena kejar pelajar. Bukanlah maksud ana main aci kejar. Tapi cikgu kena kejar untuk dapatkan buku latihan, cikgu kena kejar untuk dapatkan kertas kerja. Dan paling penting cikgu kena kejar pelajar untuk siapkan kerja kursus seperti sejarah, geografi dan kemahiran hidup.

Kadang-kadang ana pun rasa pelik mengapa pelajar suka kena kejar dengan cikgu macam analah. Sepatut boleh siap lebih awal. Tapi suka cikgu kejar, dan cari mereka. Tunjuk ajar dan bimbingan dalam kelas dan diajar satu persatu dan hasilnya perlu diulang semula maklumat. Ana salah bagi maklumat? atau pelajar tidak beri perhatian? Cara macam faham. Kadang-kadang ana buat penilaian macam ada ukhwah pulak. Kalau seorang tak hantar, semua tak hantar. Kalau nak hantar biar sama-sama hantar. Yang perempuan kira oklah. Yang lelaki aduh...pening bangat.. Kena ingat...kena ingat berkali-kali...

Bila dah naik angin, pandai pulak kerja siap..Ana kena naik angin selalu kot...tapi ana bukan macam tu..Macam hari ini pelajar ana semua hantar projek sejarah.. Itupun bila ana kata minggu depan ana bertugas rasmi diluar empat hari. Akhirnya dapat semua projek sejarah walaupun sepatutnya pelajar macam sekolah ana dah lama siap....Di mana silapnya? Atau memang suka kena kejar....... Ana takut bila ada anak anjing cuba kejar ana..     

Semua dah hantar? Bagus..

Ahli kelabpun baru hantar. TQ.
  

No comments:

Post a Comment