Friday, June 17, 2011

Sawadhikam student from Thailand

Hari ini sejarah tercipta dengan kemasukan 29 pelajar T1 dari Thailand ke sekolah ana (17 Jun). Biasalah tugas ana sebagai pengacara. Rata-ratanya dari Selatan Thailand dan sedikit boleh berkomunikasi dengan baik dalam bahasa Melayu. Cukup menakjubkan dengan semangat mereka walaupun nanti berjauhan dengan keluarga. Tahun ni kelas peralihan. Tahun depan tingkatan 1 dengan sukatan pelajaran negara kita lah. Yang hebatnya, ada ibu bapa mereka yang datang dan ambil cuti beberapa hari. Semuanya dalam keadaan ceria dan bersedia untuk berpisah dengan anak mereka. Anak mereka juga ada menampakkan ketabahan yang tinggi dan spiritual yang kuat.

Setiap guru juga mendapat seorang pelajar Thailand dengan tujuan untuk membantu mereka. Sekali-sekala nak bawa balik ke rumah mungkin tidak ada masalah kut. Apa salahnyer. Nanti boleh belajar cakap Thai. dan mereka fasihkan cakap Melayu. Sama-sama belajar bahasa. Yang penting ana mesti belajar cakap Thai. Kalau tidak rugi...

2 comments:

  1. Sekolah dengan 'cikgu' yang hebat!!! Pasti dikunjungi murid-murid yang ingin menuntut ilmu walau mereka dari negara luar.... Syabas, Boss!

    ReplyDelete